“Sneakers / Chucks” (CC BY 2.0) by wuestenigel
Sportsskoen eller sneakeren, som den også kaldes, er i dag en populær sko, som bruges til både fritid og sportsbrug. Men vidste du, at skoen faktisk er flere hundrede år gammel? I denne artikel fortæller vi lidt om sportsskoens historie og hvordan, den blev så populær.
Sportssko bliver i dag fremstillet i utallige typer og modeller til både børn, mænd og kvinder. Der er tænkt over formål, design, mode og farver, og produktionen af sportssko er en gigantisk masseindustri, der fremstilles af nogle af verdens største brands Nike, Adidas, Fila, Hummel og Reebok for blot at nævne nogle få.
Starten for Converse All Stars
De første sneakers blev fremstillet tilbage i slutningen af det 18. århundrede. Tilbage da gik folk rundt i sko med lædersåler kaldet ”plimsolls”, som ikke havde en højre- og venstrefod. Omkring 1892 opfandt den amerikanske lædervirksomhed på en mere behagelig sko, som de kaldte Keds. De fik kælenavnet sneakers, det engelske ord for at liste, fordi de var så lydløse, at man nemt kunne snige sig ind på en anden person, uden at vedkommende kunne høre det. I 1917 begyndte man at masseproducere skoen og samme år fremstillede Marquis Converse en sko som var særligt målrettet basketballspillere – den sko vi i dag kender under brandet Converse All Stars. Skoen blev sidenhen anbefalet af spilleren Chuck Taylor og fik det samlede navn Chuck Taylor All-Stars, der blev den bedst sælgende sko nogensinde.
Sportsskoen bliver et internationalt fænomen
I takt med at interessen for professionel sport voksede på verdensplan, kom der flere store producenter på banen, som ville være med i kampen om forbrugernes sportsskoentusiasme. Fra 1924 kom Adidas på banen opkaldt af den tyske Adi Dassler, som fremstillede verdens mest populære brand, blandt andet båret af den berømte løber Jessie Owens, da han vandt guld ved OL i 1936. på samme tid grundlage Adis bror Rudi en anden berømt sportsskovirksomhed Puma.
Fra midten af 1980erne begyndte man for alvor at forbinde sportsstjerner og skobrands. De store sportsskoproducenter kastede sig også over fodboldstøvler, og en spiller som Lionel Messi, der spiller på Barcelonas stjernespækkede hold, bar Nike’s Tiempo-fodboldstøvler. Dette har nok ikke kun været gavnligt for Nikes salg af støvler, men også for Barcelona’s popularitet som sender en hel anden spiral med fordele igang. Det er derfor heller ikke til at vide om dette ikke har indirekte effekt på andre aspekter af fodboldverden som fx hos bookmakere der tilbyder fodbold betting og odds på Barcelona som fx bet365 gør eller tiltrækning af andre sponsorater.
Men det må nok siges at være basketball-legenden Michael Jordan der har skrevet sig ind i historien, da han i 1980erne skrev kontrakt med Nike og promoverede den mest berømte sneaker nogensinde: Air Jordans. Selv efter, at Jordan var gået på pension, fortsatte sportsskoen med at sælge godt. Med den øgede konkurrence op igennem halvfemserne og det nye årtusinde fik de skoene fra de største brands Nike og Adidas et vildere udseende med skarpe farver og snørebånd, og man begyndte at lave sko til alle typer sport inklusive skateboards og gåture.
I dag er sportsskoen mere populær end nogensinde, og selv til fritidsbrug koster en sko fra et af de populære brands nemt over 1.000 kr. Sportsskoen er blevet et modefænomen, der signalerer sundhed og overskud samtidig med, at den er behagelig at have på.
Skriv et svar